11 Haziran 2014 Çarşamba

Bloglarda da Dilbilgisi Kurallarına Uyalım, Uymayanları Uyaralım :)

Blog yazan herkes gibi elimden geldiğince dilbilgisi kurallarına uymaya çalışıyorum.
Arada maalesef gözden kaçan hatalar oluyor tabii.
Bol bol yazmak, bol bol hata yapmanın ilacı. Her yazdığınız cümlede, "Nasıl yazılır?" diye düşündüğünüz bir şey çıkıyor karşınıza çünkü. Bazen bir sözcüğü yazarken, bazen bir cümledeki özel bir durumda büyük harf-küçük harf kuralını araştırırken öğreniyorsunuz, o güne kadar hiç bilmediğiniz bir kısıt çıkıyor önünüze. Tıpkı kuzenimin tezinde çıkan şu cümle gibi;

-Noktalamasız ve büyük harfe dikkat edilmeden yazıldığında:

"Milliyet gazetesinin haberine göre kültür müsteşarlığına atandı."

1. Düşündük, "Milliyet Gazetesinin" mi, "Milliyet gazetesinin" mi yazılmalı?
Kural ne diyor? 
"Özel ada dahil olmayan gazete ve dergi adları büyük harfle başlamaz.
Örnekler:
*Dün Hürriyet gazetesinde yayımlanan köşe yazısını okudun mu?
*Kanun Resmi Gazete'de yayımlandı.
*Dergah dergisinde yayımlanan Kırık Aynalar adlı öyküyü okuduktan sonra öyküyü sever oldum."

Bizim cümlede de "Milliyet gazetesinin" olması gerektiğini öğrendik.

2. Düşündük, "Kültür Müsteşarlığı'na" mı, "kültür müsteşarlığına" mı "kültür müsteşarlığı'na" mı? Hangisi??
Kural şöyle diyor: Kurum olursa büyük, kavram olursa küçük harf kullanılır.
Kavram olduğu için yine küçük harf kullandık. Küçük harfle yazılan cümlede de özel bir isim olmadığına göre kesme işareti kullanmadık.

Sizin karşınıza da böyle kafa karıştıran dilbilgisi kuralları çıkıyor mu? 

Dilbilgisi kurallarını bilmeden yapılan dövmelerin acı sonu...

Yazıma, çoğunuzu sinir ettiğini bildiğim ve (tabii benim de sinir olduğum :) ) çok yapılan iki dilbilgisi kuralını eklemeyi borç bilirim. Bu hatalar çok olunca, sizin gibi ben de okuduğum şeyden kopuyorum...

1. "Dahi" anlamına gelen de / da bağlacı ayrı yazılır. (1 kişinin işine yarasa yeter bana...)
Ayşe de geldi, Ahmet de.
* "Dahi" anlamına gelen de / da bağlacı te/ ta'ya dönüşmez. (Lütfen dönüşmesin....)
YANLIŞ: Gidip te gelememek var. 
DOĞRU: Gidip de gelememek var.
* "Ya da" sözcüğü ayrı yazılır.
Ya Ayşe gelecek ya da Ahmet.



2. Yalnızca özel adlara ve sayılara gelen çekim ekleri kesme işareti ile ayrılır.
DOĞRU: TBMM'nin, Marmara Denizi'nin, Türk'üm...
YANLIŞ: mobilyalar'ın, çeyiz'im...

Sizi de okuduğunuzda rahatsız eden dilbilgisi hataları var mı?

2 yorum:

Ayşe'nin Kozası dedi ki...

Teşekkür ederim,çok faydalı oldu,kendimi bu konuda eksik görüyordum."De" ve "ki" bağlaçlarına dikkat etmeye çalışıyorum.

B. dedi ki...

Super olmus bu uyarin:) Bazen o kadar dikkatsiz yazilmis yazilar oluyor ki ic sesim surekli hatalari duzelttigi icin icerikten kopuyorum. Dikkat etmek lazim:)